Toată lumea a auzit de lanțul de restaurante McDonald’s, criticat adeseori pentru produsele, sau pentru serviciile sale, dar care are, în același timp o poveste care ilustrează perfect idealul american.
În anul 1937, frații Richard și Maurice MacDonald au deschis în California un fast-food în care vindeau sandvișuri și hamburgeri din carne tocată, pusă în valoare de câteva crudități și de un sos tomat. Pentru că afacerea a avut succes, din 1948 cei doi frați s-au concentrat asupra produsului cel mai bine vândut, hamburgerii, inventând și un proces de preparare rapidă a lor (Service System Speedee).
În 1953 ei se asociază cu principalul lor furnizor, Ray Kroc, care le cumpără afacerea peste câțiva ani, în 1960, uimit de succesul ei și de averea câștigată. Societatea MacDonald devine McDonald’s Corporation și deschide restaurante în tot mai multe state americane, iar în 1965 întră pe bursă și doi ani mai târziu, în 1967 depășește granițele Americii, pentru a deschide un restaurant în Canada.
În Europa, Big Mac a intrat prima dată în Olanda (1971), după care s-au deschis restaurante în: Germania, Suedia, Anglia, Irlanda și Austria. În Franța, primul restaurant McDonald’s se deschide în 1972, dar la puțin timp proprietarului i se retrage dreptul de a ține această afacere pentru că nu a respectat regulile. Abia în 1979 au reapărut hamburgerii americani în Franța...
Rețeaua McDonald’s s-a extins repede și în America de Sud (Salvador, Guatemala, Brazilia...) și peste tot în lume, în așa fel încât după 60 de ani de existență, firma are 33.000 restaurante, în 117 țări.
Dar ceea ce este lăudabil la această rețea de restaurante (și ce i-a adus faima și câștigurile imense) este faptul că peste tot unde se află, respectă obișnuințele alimentare ale localnicilor, adaptându-și meniurile în funcție de tradiția țării. Spre exemplu, în Japonia McDonald’s vinde hamburgeri cu orez, sau cu creveți, în Vietnam, sau rețete cusher în Israel. McDonald’s încearcă de asemenea să nu contrarieze credințele și obișnuințele religioase ale țărilor respective (în India nu se vând hamburgeri din carne de vită, pentru că acolo vita este considerată un animal sacru, iar în țările arabe, meniul respectă tradițiile de Ramadan).
Pentru acest mod de a-și conduce afacerile și pentru respectul față de obișnuințele și credințele oamenilor de pretutindeni, rețeaua de restaurante McDonald’s are în zilele noastre aproximativ 64 milioane de clienți, zilnic.
Sursa: http://www.club-sandwich.net/articles/l-histoire-de-la-chaine-mcdonald-s-169.php
Am preluat imagini ilustrative de pe: www.google.com